George ROCA
George ROCA: Vă mulţumesc că aţi acceptat acest interviu. Ne cunoaştem virtual de câţiva ani, find membrii ai Academiei Româno-Americane. Anul trecut, aţi fost desemnată de conducerea Academiei în Comitetul de organizare a celui de al 41-lea Congres ARA care a avut loc la Craiova în perioada 19-22 iulie 2017. V-aş ruga să îmi relataţi câteva impresii despre acest eveniment şi reuşita lui.
Stela DRĂGULIN: În calitatea mea de director pentru România al Academiei Româno-Americane pentru Arta şi Ştiinţă sunt implicată într-o oarecare măsură în organizarea congreselor, dar adevăraţii făuritori ai întâlnirilor noastre ştiinţifice sunt cei care răspund direct de fiecare eveniment.
George ROCA: La Congresul ARA de la Craiova aţi promovat muzica clasică prin câţiva studenţi sau colaboratori de-ai dumneavoastră. Cine este Renata Vari?
Stela DRĂGULIN: La Craiova am prezentat un moment muzical cu pianistul Botond Szöcs şi soprana Operei din Craiova, Renata Vari, acompaniata la pian de Corina Stănescu. Renata a fost studenta Facultăţii de Muzică din cadrul Universităţii Transilvania şi i-am fost profesoară la Analizele schenkeriene. A făcut o carieră frumoasă internaţională, actualmente este doctoranda mea, deci colaborarea noastră se dezvolta şi pe plan ştiinţific.
George ROCA: La concertul de la Craiova tânărul Botond Szöcs, studentul dumneaoastră de la „Universitatea Transilvania” a preformat cu virtuozitate încântând urechea ascultătorului şi producând ropote de aplauze la final. Cine este Botond Szöcs? Detalii vă rog.
Stela DRĂGULIN: „Minunat cântă tânărul pianist Szöcs Botond… Un al doilea Richter… Nici nu aş şti cu ce să încep… cu grija lui de a reda corect fiecare frază muzicală, cu sunetul lui plin, rotund, cu versatilitatea incredibilă de care a dat dovadă! […]. Dar, peste toate, aş remarca o sensibilitate ieşită din comun şi un elan pe măsură…” spunea în cronica recitalului de pian de la Ateneul Român, criticul Petra Gherasim. Şi elogiile tânărului pianist pot continua.
Pianistul Botond Szöcs, în vârstă de 23 de ani, s-a făcut remarcat în lumea muzicală graţie temperamentului energic inconfundabil, potenţat de intensitatea trăirilor artistice şi manifestat prin forţa persuasivă a interpretării. În 2018 a devenit şeful de promoţie al Facultăţii de Muzică cu media generală 10 pe toţi anii de studiu. În 2017, a obţinut Premiul de Excelență în Muzică al Academiei Româno-Americane pentru Ştiinţe şi Arte, pentru cel mai bun interpret în calitate de solist, membru al unui ansamblu de muzică de cameră sau acompaniator. (American Romanian Academy for Arts and Sciences Music Award for Excellence – The Best Concert Performer aş a Soloist, Member of a Chamber Music Ensemble and Accompanist).
Debutul solistic, la doar 17 ani, în compania orchestrei Filarmonicii de Stat din Sibiu, a fost urmat de noi apariții concertante alături de orchestrele simfonice din țară. În repertoriul solistului au pătruns rapid piese de rezistență ale genului, lucrări concertistice de W.A. Mozart, L.van Beethoven, E. Grieg, F. Liszt, R. Schumann, F. Chopin, S. Rachmaninov şi W. Lutosławski.
Preocupat deopotrivă de muzica de cameră, Botond a susţinut, în perioada 2015-2016, integrala Sonatelor pentru pian și vioară de Mozart şi Beethoven. Impresionat de prestația artistică a pianistului, partenerul său din cadrul integralei beethoveniene, violonistul Peter Rosemberg (prim concert-maestru al Bamberger Symphoniker, Germania), a afirmat elogios: „Tânărul pianist Botond Szöcs continuă pleiada de mari talente din clasa celebrului pedagog al pianului, Stela Drăgulin. Are un temperament eruptiv şi pasionat, însă sesizează şi realizează aspectele poetice ale muzicii. Are o tehnică foarte dezvoltată şi sigură, dar întotdeauna subordonată conţinutului muzical.” Începând cu anul 2017 a început seria recitalurilor axate pe repertoriul pentru două piane şi al cvintetelor cu pian.
Momente notabile în ascensiunea pianistică a lui Botond sunt și apariţiile sale cu programe de recital în țară și peste hotare, între care amintim turneele din Marea Britanie, Italia, Ungaria, Germania, Vietnam şi China. În toate acestea, prestaţia să artistică a fost considerată un succes, captivând audienţa cu o „performanţă electrizantă, zguduitor de profundă.” (Comunicat de presă) şi lăudat fiind de critică de specialitate.
„Graţie calităţilor muzicale incontestabile şi îndrumării de excepţie de care beneficiază, pianistul a realizat versiuni remarcabile ale lucrărilor interpretate, care au evidenţiat plenar calităţile artei sale instrumentale /…/ precum şi capacitatea de a reliefa bogăţia semantică a muzicii. Am apreciat arsenalul de mijloace pianistice (cuprinzând tehnica de degete şi de bravură, dar şi tuşeul plin de sensibilitate şi nobleţe), care a contribuit la evocarea evenimentelor, printr-o impresionantă acumulare de dramatism şi forţă expresivă.” (Carmen Manea – Cronică de concert).
Interesat de dublarea interpretării printr-o activitate ştiinţifică susţinută, Botond Szöcs a participat la diverse manifestări de sesiuni studenţeşti unde s-a remarcat atât prin prezentarea de postere cât şi prin lucrări de analiză a muzicii. Lucrările sale publicate în 2017 în Buletinul Universităţii Transilvania din Braşov i-au adus două premii I, precum şi premiul de „Cea mai bună lucrare studenţească a Facultăţii de Muzică”. Deasemenea, în 2018 a câştigat Premiul I la Sesiunea ştiinţifică studențească a facultății cu lucrarea „Sisteme moderne de analiza muzicală”.
George ROCA: A trecut un an, mulţi dintre membrii ARA prezenţi la congresul de la Craiova, au participat şi anul acesta la cel de al 42-lea Congres ARA, de la Cluj-Napoca găzduit de Universitatea „Babeș-Bolyai” cu bunăvoinţă domnului rector Ioan Aurel Pop – președintele Academiei Române. De data aceasta am avut norocul (!) şi bucuria să fiu şi eu prezent… tocmai din îndepărtata Australie. La acest eveniment am avut onoarea să vă cunosc personal şi să vă ascult relatările despre munca dumneavoastră în domeniul muzicii, munca de la catedră, studenţii pe care i-aţi instruit… şi cu care vă mândriţi. Aţi putea să îmi menţiona câţiva şi să le descrieţi performanţele.
Stela DRĂGULIN: În primul rând trebuie să-i mulţumesc domnului Academician Prof. Dr. Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii Babeș-Bolyai din Cluj pentru că a avut generozitatea de a oferi Sala de concerte „Auditorium Maximum” pentru un recital integral cu Botond Szöcs. Este sala în care am crescut ascultând repetiţiile şi concertele Filarmonicii Transilvania, este locul în care am cântat şi au performat de mai multe ori toţi „copiii” mei de „vârf”. Mi-am dorit ca şi Botond să aibă această onoare de a păşi pe aceea scena istorică. În legătură cu elevii şi studenţii mei… ar trebui să scriu o carte în câteva volume… Îi iubesc pe toţi indiferent de performanţă la care au ajuns. Sunt „ai mei” necondiţionat şi au un loc special în sufletul meu.
George ROCA: În data de 24 mai a.c. orele 18:00, Sala de concerte „Auditorium Maximum” de pe strada Mihail Kogălniceanu din municipiul Cluj-Napoca a fost arhiplină, iar virtuosul pianist a fost răsplătit din nou cu aplauze la nesfârşit. Aţi putea să îmi relataţi ce piese muzicale au fost prezentate la acest eveniment. Cât timp l-aţi pregătit pe tânărul pianist pentru a face faţă acestui recital dificil… după părerea mea!
Stela DRĂGULIN: Mai bine să-i lăsăm pe alţii să vorbească despre recital…
„O seară de excepție. Un super pianist din Brașov, a încântat publicul format în majoritate din membrii participanți la Congresul Academiei Româno-Americane pentru științe și arte (ARA), manifestare ştiinţifică organizată împreună cu Univesitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Tânărul Szöcs Botond, studentul eminentei profesoare Stela Drăgulin, a emoționat până la lacrimi toată sala Casei Universitarilor, Auditoriu Maximum. Oaspeți din toate continentele, au savurat muzica, maturitatea în frazare și măiestria tehnică a tânărului pianist, căruia îi dorim cu toții o carieră briliantă pe măsura marelui său talent și o felicitam pe profesoara lui pentru răbdarea, arta și știința în a şlefuii veritabile diamante din arta pianistică românească. Felicitări încă odată pentru această seară de neuitat!” Mirela Capătă, 24.05.2018 Cluj
„Bravo Botond! Ne-ai făcut fericiți prin inegalabilul Tău recital de pian prezentat în sala «Auditorium Maximum» al Universității «Babeș-Bolyai» din Cluj-Napoca pentru participanții la cel de-al 42-lea Congres al Academiei Româno-Americane de Arte și Științe. (A.R.A.) Încă de la primele acorduri, cu măiestria Ta impresionantă pentru cei 22 de ani împliniți, ne-ai înălțat spiritual cum rareori ni se întâmplă! Cu foști colegi, acum mari muzicieni și actuali colegi din ARA, mari personalități, savanți în diferite domenii ale științei precum și ai artelor, mărturisesc că ne-ai tăiat răsuflarea și am lăcrimat în timp ce Te-am ascultat! Interpretarea ta, Botond, a fost impecabilă și la un nivel extraordinar de ridicat. Împreună cu colegii mei, toată, ziua am participat la dezbateri și discuții de cel mai înalt nivel, iar după această zi foarte încărcată am simțit cu toții o relaxare, o încântare, s-a produs în sufletele noastre «hormonul fericirii» ascultându-te…, cu toții am aplaudat lung ridicându-ne în picioare, obținând și un bis! …Szőcs Botond va fi un nume răsunător în viața muzicală mondială!
Îți mulțumesc, în numele tuturor, pentru această seară minunată care s-a terminat cu o cină unde am avut ocazia să Te cunoaștem mai bine și am putut constata că ești un om adevărat, cu mult bun simț, modest, care cu o deosebită plăcere și deschidere comunică oamenilor gândurile, sentimentele nu numai de pe scenă ci și direct în relații interumane. Cu toții am apreciat la superlativ prezența Ta scenică, apreciindu-te atât pe Tine cât și pe profesoară Ta excepțională profesor universitar Dr. Stela Drăgulin, membră ARA, de sub mâna căreia au ieșit deja pianiști extraordinari de-a lungul anilor petrecuți la Facultatea de Muzică din cadrul Universității «Transilvania» din Brașov unde, de mulți ani este și conducător de doctorat. Este de admirat cum ai devenit deja o autentică personalitate artistică și sunt convinsă că te așteaptă o carieră strălucită! Cine cântă în felul acesta Beethoven, Liszt sau Rahmaninov și reușește să convingă astfel auditoriul, cu siguranță va avea un viitor strălucit. Am convingerea că până există asemenea tineri în România, această țară nu este pierdută! Trebuie să știi că între acești savanți, care se pot numi niște «monștri sacri” , s-au regăsit și artiști deosebiți pentru care, după mărturisirea lor, ai devenit un izvor de inspirație! Această sală minunată mi-a trezit amintiri extraordinare deoarece în anii studiilor mele am participat la concerte memorabile, ca apoi fiind studentă la Conservatorul G. Dima să și cânt în orchestră Filarmonicii în partida de violoncel…, poate și din această cauză am fost și mai emoționată…
Eu am fost decan timp de 11 ani la Facultatea de Arte din cadrul Universității din Oradea, membră a Academiei Maghiare și a Academiei Româno-Americane, profesoară de violoncel și muzică de cameră la Departamentul de Muzică, am rămas deosebit de impresionată de excelenta interpretare și prezența Ta scenică! Te felicit sincer și-ți doresc să ai parte de iubire, credință, nădejde, sănătate, noroc, și mult succes în ceea ce urmează! Cu cele mai bune gânduri și alese considerații” (Prof.univ.Dr. Agneta Marcu – Profesor Emerit al Universității din Oradea)
George ROCA: Ma bucur că ați reprodus in totalitate acest „Laudatio” al doamnei Prof.univ.Dr. Agneta Marcu, specialist în materie, pe care am cunoscut-o personal la congres… După aproape trei luni de la acest eveniment, am citit în presa de pe internet că de curând aţi primit o invitaţie de a performa în China. Care a fost motivaţia acestei invitaţii. Cine au fost organizatorii?
Stela DRĂGULIN: Am întreprins de curând o călătorie muzicală de o lună în China, în prima parte alături de cinci tineri artiști, studenți ai Universității Transilvania din Brașov, apoi cu Botond Szöcs, nu doar la Beijing, ci în mai multe provincii Chineze. Începutul lunii august a consemnat o serie de evenimente organizate în China pentru marcarea Centenarului Marii Uniri de către Ambasada României la Beijing. Prezența noastră în China se datorează eforturilor domnului Ambasador al României la Beijing, Excelența Sa Basil Constantinescu și al domnului rector al Universității Transilvania din Brașov, Prof.Dr.Ing. Ioan Vasile Abrudan.
„Understanding China Through Music” reprezintă una din experienţele care şi-au pus amprenta asupra noastră atât la nivel profesional, cât şi emoţional. Organizat în perioada 13 iulie – 1 august 2018, programul demarat de CCOM Beijing (Central Conservatory of Music), desfăşurat timp de aproape trei săptămâni, a fost un schimb cultural extraordinar. Alături de cei cinci studenţi de la Universitatea Transilvania din Braşov, am studiat instrumentele tradiționale chinezeşti, experienţa culminând cu un recital extraordinar, în data de 29 iulie 2018. Astfel, studenţii Magdalena Lazăr (Erhu), Corina Purcărea (Xiao), Botond Szöcs (Sheng), Alexandru Manole (Pipa), drd. Claudia Şuteu (Zhonghu) şi eu la percuţie tradiţională, am făcut parte din diferite ansambluri muzicale, fiecare grup pregătind timp de aproape trei săptămâni o lucrare atent selecţionată de organizatorii evenimentului.
În perioada acestei adevărate academii de vara, Domnul Ambasador, Excelenţa Sa Basil Constantinescu, a făcut posibile trei concerte extraordinare şi o serată minunată la ambasadă, unde am simţit România, chiar dacă eram atât de departe de meleagurile ţării. Primul concert, susţinut la CCOM, în data de 24 iulie 2018, intitulat „Tineret, bucurie, emoție, armonie, unitate – o călătorie muzicală vibrantă”. a fost de o încărcătură emoţională deosebită. Acesta a fost organizat prin colaborarea CCOM cu Ambasada României în China, sala de concerte a Conservatorului din Beijing fiind arhiplină. Onoarea a fost una deosebită, delegaţia României adresându-se unui public numeros, alcătuit din diplomaţi şi personalităţi marcante a lumii chineze. Pianul, vioară, chitara şi vocea au răsunat în acorduri de muzică clasică, dar şi românească sau chinezească.
Referindu-ne la concertele umanitare, Ambasada României în China a organizat două concerte în cele mai mari spitale din Beijing, respectiv în 30 iulie, la Beijing United Family Rehabilitation Hospital şi în 31 iulie la Oasis Internaţional Hospital. Și trebuie să-i mulțumim în mod deosebit doamnei Diana Constantinescu pentru implicarea exemplară în realizarea acestor proiecte. „Cei cinci artiști români, Corina Purcărea (mezzosoprană), Alexandru Manole (chitară), Magdalena Lazăr (vioară), Claudia Ligia Șuteu (pian) și Botond Szőcz (pian) i-au purtat pe oaspeți, pacienți, doctori sau vizitatori, într-o călătorie emoțională în lumea muzicii clasice și în cea tradițională românească. Toți cei cinci artiști sunt studenți ai Universității Transilvania din Brașov, singura Universitate din România care oferă un program de masterat în meloterapie. Studenții sunt însoțiți în acest schimb cultural de celebra profesoară de pian brașoveancă, Stela Drăgulin, fondatorul acestui program de studii de masterat și mentorul unora dintre cei mai cunoscuți pianiști români contemporani.” Acest citat luat de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe surprinde activitatea frumoasă a echipei din România, care a purtat încă o dată tradiţionala ie, cu onoare şi recunoştinţa.
George ROCA: În China, Botond Szöcs, a fost considerat de către presă unul din cele mai promițătoare talente pianistice ale secolului XXI. Aşa o fi oare?
Stela DRĂGULIN: Da, Botond este un talent de mare excepţie. Să nu uităm că lucrez cu el de aproape 8 ani de zile, deci mă reprezintă în cele mai mici amănunte.
George ROCA: În câte oraşe din China aţi prezentat concerte? Cum a perceput publicul local muzica prezentată de Botond Szöcs?
Stela DRĂGULIN: Cu ocazia prezenței noastre în China, șeful misiunii române, Excelența Sa Basil Constantinescu, a dorit să marcheze anul Centenarului în unele dintre cele mai importante provincii ale Chinei prin promovarea unui talent românesc, un rezultat al școlii muzicale românești și al pasiunii și devotamentului pentru artă. Astfel, Beethoven, Liszt, Rachmaninov – nume valoroase ale lumii muzicale au răsunat în prestigioase așezăminte culturale din provinciile chineze și au adus emoția muzicii mai aproape de publicul chinez, prin interpretarea de excepție a pianistului de 23 de ani.
Da, prima oprire, în data de 3 august, a fost în orașul Hangzhou, capitala provinciei Zhejiang, considerat a fi cel mai dinamic și inovator oraș al Chinei. Organizat în noua clădire a Conservatorului Muzical, recitalul a reprezentat o ocazie unică de promovare în rândul autorităților locale și a unei audiențe largi a talentului și valorii școlii interpretative românești.
Cea de-a doua oprire a regăsit delegația română în Shenyang, capitala provinciei chineze Liaoning. Ambasadorul României a ținut ca recitalul din data de 8 august din acest oraș să steie sub semnul unei duble aniversări: Centenarul și marcarea a 25 de ani de la înfrățirea provinciei Liaoning cu județul Brașov. Organizat cu sprijinul autorităților provinciale și municipale în clădirea Conservatorului din Shenyang, cea mai veche și prestigioasă instituție de acest fel din China, în prezența unei audiențe obișnuite cu înalte standarde artistice, recitalul a înregistrat un succes remarcabil, răsplătit cu aplauze și ovații. Remarcabilă serie de recitaluri de muzică clasică a continuat la Beijing în 10 august, cu un spectacol de gală, organizat de ambasadă la The Capital Club, un club exclusivist al elitelor din domeniul afacerilor, culturii și media din capitala chineză. Au fost din nou momente pline de emoție și o seară ridicată la rangul de excelență. Ultimul recital a stat, ca toate celelalte, sub semnul prieteniei româno-chineze. În 12 august, Botond Szőcs a urcat pe scena Zhongjie Youth Palace din Cangzhou, oraș al provinciei chineze Hebei, pentru un ultim concert organizat de Ambasada României, Toate cele patru recitaluri, atât cel din Beijing, cât și cele din provinciile chineze, au fost susținute cu sălile pline, demonstrând interesul audienței chineze pentru arta și cultura românească.
George ROCA: Care a fost implicarea Ambasadei Romane de la Beijing în organizarea evenimentelor?
Stela DRĂGULIN: Absolut fantastică! Toată echipa s-a implicat necondiţionat, şi-au dedicat timpul liber pentru a rezolva toate amănuntele, s-au bucurat sincer de fiecare succes.
George ROCA: În încheiere v-aş ruga mult să ne relataţi câte ceva şi despre activitatea dvs. de profesor şi de director al Centrului Muzical al Universității Transilvania din Brașov. Ce proiecte de viitor aveţi?
Stela DRĂGULIN: Începe anul universitare 2018-2019! Sunt atâtea proiecte! Clasa mea de pian, doctoranzii mei, studenţi minunaţi, unii au concerte şi recitaluri, alţii se pregătesc pentru a intra la masterat sau doctorat. Este o activitate intensă pe care o facem cu mare bucurie! Coordonarea singurului Master de Meloterapie din România… a Centrulului de Meloterapie din cadrul Universităţii Transilvania din Braşov. Şi nu în ultimul rând, realizarea mea de suflet: Centrul Muzical (https://www.unitbv.ro/centrul-muzical.html) înființat în 2015 în cadrul Universităţii Transilvania din Braşov, reprezintă un centru de performanţă, o extensie culturală și artistică a Universității, având ca obiective promovarea culturii muzicale şi a educației artistice atât a comunităţii academice, cât şi a publicului brașovean. În fiecare an, Centrul Muzical organizează evenimente artistice ce reunesc nume cunoscute ale scenei româneşti şi internaţionale şi se desfăşoară la Aula „Sergiu T. Chiriacescu”. Printre acestea enumerăm concertele şi recitalurile incluse în Stagiunea de Concerte, Festivalul studenţesc al Muzicii de Cameră Brassovia, Gala de Operă şi Festivalul Muzicii Baroce.
Momentele muzicale gravitează în jurul pianului de concert Steinway & Sons, al celei mai moderne orgi digitale din ţară sau al clavecinului Neupert „Blanchet” noile achiziţii ale Universităţii Transilvania din Braşov. Activitatea de promovare a muzicii de calitate se regăseşte şi în concertele susţinute în spaţii neconvenţionale, concertele umanitare şi evenimentele mixte concepute în vederea promovării artei expresive, de la vizual la cuvântul scris.
————————
A consemnat,
George ROCA
Membru Emeritus al Academiei Româno-Americane
Cluj-Brașov-Sydney
Septembrie 2018